Select Page

Mensen schieten me weleens zomaar aan, bij de visboer bijvoorbeeld, en vragen: “zeg, Copyman, wat is nou eigenlijk het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver? Jullie doen toch allebei gewoon iets met woorden?”

Ok.

Iets met woorden. Tsja.

Je moeder! Zijn ook woorden. Maar komen toch ff pikant aan als je ze naast elkaar zet. 

Anyway. 

Even wachten met dat broodje haring nog. Tijd om de keel te schrapen en het verschil te maken.

Wenkbrauwen als het McDonalds logo trekken het pipse gelaat van de Volendamse toehoorder strak. Wijdopen ogen, stamelende blik. Enige nuance blijkt nodig.

“Zie een copywriter als een architect van een merk. Hij bepaalt de toon, de kleur, de functie en het doel. Hij geeft identiteit. Effect. Beleving. Ziel. Zonder een copywriter zou er geen Just do it zijn. Of heerlijk, helder. Of Energie voor elkaar, voor mijn part.”

“Allemaal bronnen voor de verdere merkbeleving. Aan een duidelijke boodschap ben je als copywriter weinig woorden kwijt. En als die boodschap eenmaal is bepaald, kan de tekstschrijver lullen wat ‘ie wil.” 

De schouders van mevrouw Jonk zakken wat, net als de wenkbrauwen. 

“Een tekstschrijver kun je beschouwen als de ingenieur. Die berekent de krachten, stapelt de argumenten, rangschikt de content en formuleert de duiding. Praktisch. Wervend. Informatief. Handwerk, zo je wilt. Ambachtelijk werk, zeker. Maar wel op basis van de blauwdruk die de copywriter verschaft. Zonder richting geen doel, zeg maar.”

*sfeeralert

Het wordt koud op straat. De zon zakt achter de gevel en een fris windje speelt met de flapperende fietstassen van jonge moeders op weg naar hun kroost. Een knor borrelt op. Nog een half uurtje voor Vishandel Jonk de deuren sluit. Tijd om af te ronden.

“Een tekstschrijver, mijn beste, wordt vaak betaald voor het aantal woorden dat ‘ie produceert. Een copywriter voor wat hij vooral niet schrijft. En dat is vaak meer. Dat klopt.”

“Wow.”

“Inderdaad.”

“Uitjes en zuur?”

“Alsjeblieft.”