Alles beweegt. Ide Min danst vooruit. Ontspannen wiegend. Of juist vol temperament. Op dek klinkt een lach. Met zijn vieren aan de schoenerval. Omhoog dat ding. Want de koffie is vers en de wind gewillig.
De Reden
Natuurlijk, met een skûtsje over het IJsselmeer klappen is prachtig. Maar de zee op. Dat is het echte werk. Nederland heeft een mooie traditionele Tall Ship vloot. Die vaart vooral op de Oostzee. De geografische ligging van deze Baltische zee leent zich goed voor langere tochten. En eerlijk: de Duitse markt is groter dan de Nederlandse. Daar houden schippers van. En de Duitser is gek op zeilen. Bedrijven, scholen, vriendengroepen en singles-reizen, overal vanuit Duitsland stapt men op voor een richtig verzauberte Erfahrung. Alleen, schippers zijn ehm.. schippers. En geen reclamejongens. Dus lijken alle uitingen op elkaar. Jammer, want een schip leeft en iedere schuit kent een eigen karakter. Ide Min wilde het anders. En dus ging copyman aan de slag.
De uitkomst
Een thuiswedstrijdje. Als matroos kent copyman alle hoeken van het schip. Tijdens een week met vrienden en familie, bleek er ook een begenadigd designer aan boord te zijn. Arjan van Kampenhout ging op de stoel van vormgever zitten, en binnen drie dagen lag er een concept, inclusief pay-off. Nu moet je even weten dat Ide Min wel een mooi schip is, erg luxe is ze niet. Dat kan een dingetje worden bij de redelijk verwende Duitser. Daarbij: andere schepen profileerden zich al als zeilend hotel, dus was een scherpe positionering snel gevonden. Het gaat niet om hoe zacht je bed is, het gaat erom dat je een bed hébt. En een douche, een toilet, een keuken en verwarming. En natuurljk jezelf en elkaar. Dat hoeft geen opsmuk. Schip een commerciële stap vooruit, tone-of-voice bepaald, flyer ontworpen. Ide Min. 360° waarheid.